Sa oled siin

IV. ÄRIKESKOND JA TURULE SISENEMINE

1. Ärikeskkonna iseloomustus, probleemid

Ärikliima halvenemist Ukrainas viimasel ajal kajastavad ka rahvusvahelised analüüsid ja reitinguagentuurid. 2011 Transparency International Corruption Perceptions Index avalikustatud andmete kohaselt langes riigi korruptsiooniindeks 134. kohalt 152. kohale ehk aastaga koguni 18 punkti. Peamiselt Ukrainas tegutsevaid välisettevõtteid ühendav Euroopa Äriassotsiatsioon on avaldanud oma Ukraina investeerimisatraktiivsuse indeksi, mis mullu detsembri seisuga on rekordiliselt madal moodustades 2,19 punkti viie palli süsteemis (2008. kriisiaasta viimases kvartalis oli see tase kõrgem). Maailma konkurentsivõimelisuse edetabelis (PDF) – mida koostab Euroopa üks parimatest ärikoolidest IMD – annab Ukrainale 57. koha 59-st riigist. Forbes’i maailma halvimate majanduste nimekirjas on Ukraina 4. kohal. Maailmapanga ja IFC 2012 ülevaates langes Ukraina mullusega võrreldes 3 punkti ja asub nüüd 152. kohal (kokku on nimekirjas 183 riiki). Maksude koguarvu näitaja (135) poolest on Ukraina nimekirja absoluutne liider. IFC on Ukraina ärikliimat uurinud 10 aastat, 2010-2011. aastate kokkuvõte (PDF) toob välja mitmeid Ukraina süsteemseid vajakajäämisi ja probleeme, millega ettevõtjad kokku puutuvad. Standard & Poor’s langetas 2012. aasta märtsis krediidireitingu stabiilsuse väljavaate negatiivseks, mis tuleneb suurenenud riskidest seoses eelarve ja välislaenude tagasimaksetega. Agentuur langetas ka pikaajalist riiklikku reitingut „AA-“-lt „A+“ tasemele.

Kujunenud olukorras on enim haavatavad välis- või suure välisosalusega ettevõtted, kuna investorite õiguskaitse Ukrainas on nõrk. Suurimaks probleemiks peetakse reiderlust ehk  ettevõte pahatahtliku ülevõtmist, mis on Ukrainas laialt levinud. PriceWaterhouseCoopers ülevaatest The Global Economic Crime Survey 2011, Ukraine selgub, et ebaseaduslik ettevõtte vara omistamine on kõige levinum majanduskuritegu Ukrainas ja kasvav trend (2011. aastal – 73%, 2009. aastal – 59%), samuti on ülevaates silmnähtavaks probleemiks peetud korruptsiooni ja altkäemaksu nõudmist (60%).

2. Turule sisenemine

Ukraina turule tulek ja sellel püsimine eeldab põhjalikku eelanalüüsi ja kodutööd. Silmas tuleb pidada, et Ukraina tavad ja ärikultuur erinevad üsnagi palju põhja-euroopalikust mõttelaadist ning kultuurikeskkonnast. Seetõttu on nii enne Ukraina turule tulekut kui ka turul viibimise ajal soovitav juriidiline konsultatsioon kohalikku olukorda tundva nõustamisteenuseid pakkuva firmaga, kes on kursis Ukraina pidevalt muutuva seadusandlusega.

Ukraina seadused, regulatsioonid jm on keerulised ja muutlikud, mistõttu infot tuleb pidevalt kaasajastada. Allpool on mõned viited rahvusvaheliste nõustamis- ja audiitorettevõtete ning advokaadibüroode poolt koostatud ülevaadetele (ingl. keeles), millega on soovitav tutvuda enne turule sisenemist:

Ukraina Riikliku Investeerimisagentuuri InvestUkraine koduleheküljel on üksikasjalik info investeerimisvõimalustest, majandusolukorrast, firmaasutamisest jm http://investukraine.com/investors-guide

Riigihanked ei pruugi olla läbipaistvad. Riigihangete seadust praegu täiendatakse ja lihvitakse. EL on selle vastavusele ja jõustamisele pööranud erilist tähelepanu. Lähemalt tuleks tutvuda alljärgnevaga:

Siinses kultuuri- ja äriruumis on oluline osaleda näitustel:

Viimati uuendatud: 9. Mai 2012

Räägi kaasa
riigivalitsemises

Sul on võimalus esitada oma ettepanek või rääkida kaasa otsuste kujunemisel.

Eelnõude infosüsteem

Sul on võimalik jälgida, millised eelnõud on praegu töös ning soovi korral saad ka oma kommentaari esitada või osaleda avalikel konsultatsioonidel.

Osalusveeb

 

Osalusveebis osale.ee saad esitada valitsusele ideid ja ettepanekuid ning koguda allkirju oma idee toetuseks. Iga esitatud idee saab ka valitsuse poolse vastuse.